Column Rijkele Dijkstra: Verkeersdoden
ColumnDeze week werden we geconfronteerd met het nieuws dat het aantal verkeersdoden sterk is toegenomen. Natuurlijk een slechte ontwikkeling en we moeten met z’n allen proberen om het aantal slachtoffers weer naar beneden te krijgen. Ik ergerde mij alleen wel aan de voorgestelde oplossingen van de ANWB.
Zoals bekend is het aantal slachtoffers onder oudere fietsers extreem gestegen. Mede door het gebruik van een elektrische fiets. De fietsen die moeiteloos 25 km of meer per uur halen en waar reactiesnelheid is gewenst om hier goed mee overweg te kunnen gaan. Naast de dodelijke slachtoffers komen er per jaar zestig- tot zeventigduizend fietsers in het ziekenhuis terecht. De ANWB is tegen een verplichting van een fietshelm voor het gebruik van een elektrische fiets en verwijst naar het feit dat de dodelijke slachtoffers meestal het gevolg waren van een aanrijding met een auto. Ze vergeten pardoes het grote aantal gewonden. Daarnaast is het natuurlijk niet gezegd dat de automobilist in al deze gevallen schuldig is. Roekeloos fietsgedrag zien we de hele dag door.
Nadat de helmplicht voor 25km scooters is ingevoerd, lijkt dit de volgende verkeerde opvatting. 25km scooters worden niet meer verkocht nu een helm verplicht is en het enige resultaat is dat er nu alleen 45km brommers in het verkeer komen te rijden en de bestaande 25km scooters worden massaal omgebouwd.
Om dan ook nog voor te stellen dat binnen de bebouwde kom de snelheid voor auto’s naar 30 km moet en daar buiten naar 60 km, is wel heel simpel gedacht. Veilig rijden doen we met z’n allen, fietsers en automobilisten. Het vingertje wordt door de ANWB nu alleen naar de automobilist, de levensader van deze club, opgestoken.. Straf daarnaast alcohol- en drugsgebruik in het verkeer veel zwaarder en zorg ervoor dat er weer genoeg gehandhaafd wordt. Rij veilig!